Kør sikkert ud i kulden – og undgå problemer i det glatte føre. Se her, hvad du skal huske
Du kan lave en gratis forespørgsel på en vinterklargøring her.
Ønsker du at gøre det selv, er det selvfølgelig også en mulighed. Palm´s Auto har nedenfor samlet en række relevante råd, således at du kan gøre bilen vinterklar på den letteste og mest effektive måde.
Skift til vinterdæk
Mange tror, at det rigtige valg altid er at skifte til vinterdæk, så snart efteråret begynder. Men det afhænger i høj grad af, hvor meget du kører og af vejrforholdene. Vinterdæk er nemlig – som navnet antyder – bedst, når der er is eller sne på vejen.
Forskellen på bremselængder på vinter- og sommerdæk er markant. Der er generelt længere bremselængde med vinterdæk. På en våd vej er bremselængden for vinterdæk helt op til 20 procent længere end med sommerdæk, og på tør vej er bremselængden øget med 5 – 35 procent.
OBS! Hvis du selv skifter til vinterdæk, skal du huske at tjekke dækkene grundigt. For at køre sikkert på vejene om vinteren er det vigtigt, at dækkene har den rette mønsterdybde. Efter lovgivningen skal mønsterdybden minimum være 1,6 millimeter. Hos Palm´s Auto anbefaler vi dog, at den som minimum er 3 millimeter – for at sikre et ordentlig vejgreb.
2
Vask bilen grundigt
Når der er slud på vejene, bliver der kastet meget snavs op på ruderne. Det er derfor vigtigt, at sprinklerne er velfungerende. Du kan oftest selv rense og justere sprinklerdyserne, hvis de ikke fungerer optimalt. Tag en knappenål og rens forsigtigt dysen, så der er fri passage for sprinklervæsken. Juster den derefter, så den sprøjter på øverste halvdel af ruden, så vil den ramme forruden rigtigt, når du kører, og der er vindmodstand.
3
Kølervæske
Det er vigtigt at kontrollere kølervæsken, inden det bliver frost. Kølervæsken skal være korrekt frostsikret, og det kan man få tjekket på et værksted. Når det bliver frost, så fryser vandet, og når det fryser, så udvider vandet sig, så slanger, køler og motorblok revner.
Batteri
De fleste nye batterier har et lille skueglas, hvor du kan se, om det virker. Når frosten sætter ind, kan batteriet falde sammen, og så skal det udskiftes. Husk også, at et batteriets levetid generelt ligger på 4-6 år, og så skal det udskiftes. Derudover skal man tjekke, at kablerne sidder fast, og at der ikke er ir og snavs på polerne – det kan fjernes med lunkent vand.
5
Bremser
Det er også, at du tjekker bremserne. Du må dog aldrig selv udskifte dem – lad et værksted om at gøre det. Som privatperson kan du lave en bremseprøve. Tjek om bilen bremser lige, om der er mislyde fra bremserne når du bremser, og om bremsepedalen kan pumpes. Bremselængde ved 30 km/t må max være 6 meter. Du kan tjekke bremseforstærkeren ved at pumpe/træde på bremsepedalen til den bliver hård. Når bremsepedalen er hård, bliver du ved med at trykke på bremsepedalen, herefter startes motoren og bremsepedalen skal så kunne trykkes længere ned.
Hold også øje med bremsevæskebeholderen. Den har et minimum og et maksimum mærke. Jo mere slidte bremserne er, jo længere vil bremsevæsken komme ned. Når væsken er under minimum, er det en god idé at få bremserne tjekket hos en mekaniker, da det kan betyde at de udskiftes.
Har du øvrige spørgsmål eller er det andet vi kan hjælpe dig med vedr. din bil er du altid velkommen til at kontakte os på tlf. 4494 4515 eller på vores e-mail.